ccoo. fsc-local

  • inici
  • Notícies
  • Documents
    • Fitxes Sindicals
    • Informes
    • Convenis
    • Acords
    • Plans Igualtat i Protocols
    • Legislació
      • Legislació genèrica FSC
      • Altres fonts
        • BOE
        • GENCAT
        • CEMICAL
    • Ceres. Centre d’Estudis i Recerca sindicals
  • Salut laboral
    • Eines per l’acció sindical
    • Protocol Violència Ocupacional
    • Procediment de resolució de Conflictes laborals
    • Fitxes sindicals
  • Sec. Sindicals
  • Personal Interi
  • Contacta

FITXA SINDICAL: REPRESENTATIVITAT A LES ADMINISTRACIONS PÚBLIQUES, QUI POT ESTAR A UNA MESA DE NEGOCIACIÓ?

23 gener, 2023 by col·laborador tècnic

La legitimitat per estar present en una Mesa General de Negociació de Matèries Comunes, és a dir en un fòrum on es tractin qüestions relatives a funcionaris i laborals, és imprescindible haver obtingut , almenys un 10% en CADASCUN dels col·lectius: funcionarial i laboral

No hi ha vulneració d’un dret fonamental, al contrari, serveix per a garantir que els espais de negociació siguin ocupats pels actors que realment en tenen dret.

Publiquem de nou, FITXA SINDICAL que parlava dels processos d’eleccions a la llum de l’Estatut bàsic de l’empleat públic i, especialment de la interpretació que en fa la sentència deL Tribunal Suprem 51/2018 de 18 de gener de 2018.

L’article 36.3 del TREBEP indica respecte a les Meses Generals de negociació de matèries comunes el següent:

  • “Per a la negociació de totes aquelles matèries i condicions de treball comunes al personal funcionari, estatutari i laboral de cada administració pública, es constituirà a l’Administració general de l’Estat, a cadascuna de les comunitats autònomes, ciutats de Ceuta i Melilla i entitats Locals una Mesa General de Negociació. Són aplicables a aquestes Meses Generals els criteris establerts a l’apartat anterior sobre representació de les Organitzacions Sindicals a la Mesa General de Negociació de les Administracions Públiques, prenent en consideració en cada cas els resultats obtinguts a les eleccions als òrgans de representació del personal funcionari i laboral del corresponent àmbit de representació. A més, també estaran presents en aquestes Meses Generals, les Organitzacions Sindicals que formin part de la Mesa General de Negociació de les Administracions Públiques sempre que haguessin obtingut el 10 per 100 dels representants a personal funcionari o personal laboral a l’àmbit corresponent a la Mesa que es tracti.

Moltes administracions locals s’han vist afectades per la presentació de demandes efectuades per determinats sindicats exigint la seva presència a les Meses de Negociació de les quals havien estat exclosos.

El conflicte s‟ha donat respecte a com interpretar l‟apartat 3 de l‟article 36 del TREBEP, més concretament en relació a la mínima representativitat exigida per tenir dret a formar part d‟una Mesa General de Negociació de matèries comunes. L’EBEP indica que la representació mínima és haver “obtingut el 10 per 100 dels representants a personal funcionari o personal laboral en l’àmbit corresponent a la Mesa de què es tracti”. La qüestió plantejada és ¿s’està referint al total dels empleats públics concernits o està exigint que s’assoleixi aquest percentatge tant entre el personal funcionari així com entre el personal laboral per separat?

La particularitat de l’administració local en aquest tema rau que alguns sindicats només representen determinats col·lectius, la qual cosa, depenent de la resposta a la qüestió abans plantejada, suposaria de facto no poder estar “mai” en reunions de Meses de Negociació que negociïn condicions del personal funcionari i laboral. Això afectaria per exemple sindicats “policials” que tenen com a objectiu representar exclusivament agents de la policia local els quals són únicament funcionaris, no podent per tant obtenir representació entre el personal laboral. Sense descartar altres realitats i situacions similars que també s’han donat i que han afectat altres col·lectius i sindicats.

És obvi que no es tracta de qüestions de legalitat ordinària sinó incideix en el contingut del dret fonamental a la llibertat sindical a què s’afegeix el dret a la negociació col·lectiva.

En relació amb aquesta qüestió, anteriorment a la del 2018, la sentència d’11 d’octubre del 2016 (casació 2651/2014) entre altres coses, va indicar:

  • “La regulación legal del acceso a la negociación con las Administraciones Públicas ha tratado de conjugar el criterio de favorecer la pluralidad sindical con el de la suficiente implantación de las organizaciones llamadas a esa negociación. De ese modo, busca que se tengan en cuenta con la mayor amplitud los intereses de los trabajadores que los sindicatos están llamados a expresar y defender ( artículo 7 de la Constitución ) y, también, que los acuerdos que se alcancen, de un lado, respondan a esos intereses y, de otro, que cuenten con el apoyo de quienes poseen una representatividad significativa”

Tenint en compte això, la mateixa sentència afirma:

  • “La interpretación que ha seguido es respetuosa con la literalidad de los artículos 7.2 de la Ley Orgánica 11/1985 y 36.3 del Estatuto Básico del Empleado Público y no vulnera el derecho fundamental a la libertad sindical en su contenido adicional del derecho a la negociación colectiva. El desarrollo del mismo mediante la Ley Orgánica 11/1985 que relaciona la capacidad de negociación colectiva con la representatividad sindical y que vincula a determinados niveles de la misma la participación en las instancias en las que se lleva a cabo esa negociación con las Administraciones Públicas, no ha merecido reproches desde el punto de vista de su constitucionalidad. Y, en lo que ahora nos interesa, no es cuestionado por la recurrente. Lo que se discute (…) es, únicamente, cómo se ha de calcular ese 10% de representatividad del que venimos hablando”.

La sentència del Tribunal Suprem 51/2018 de 18 de gener de 2018 va determinar que la legitimitat per estar present en una Mesa General de Negociació de Matèries Comunes, és a dir en un fòrum on es tractin qüestions relatives a funcionaris i laborals, és imprescindible haver obtingut , almenys un 10% en cadascun dels col·lectius: funcionarial i laboral

La mateixa sentència reconeix que això darrer tanca el camí per accedir a aquesta Mesa als que no compleixin amb el requisit però ho fa de la mateixa manera que ho fa actualment als sindicats que no assoleixen la representativitat necessària (tot i que arribin al 9,9 %), i afegeix: “és una conseqüència de la necessitat d’arbitrar solucions que facin operativa la negociació col·lectiva”.

Per tant, no hi ha vulneració d’un dret fonamental, al contrari, per garantir que els espais de negociació siguin ocupats pels actors que tenen dret legítimament, és imprescindible que es compleixi amb la normativa vigent, això vol dir que inexorablement complint amb els requisits de l’article 36 del TREBEP.

Hi ha una àmplia jurisprudència al respecte i per tant, tots els sindicats hauriem de ser coherents amb els fets establerts. El recorregut judicial s’ha fet i, si no hi ha canvis normatius, la composició de les Meses de Negociació de matèries comunes (personal funcionari i laboral) només es pot aplicar de la manera com s’ha exposat.  Els discursos públics que van més enllà d’aquesta interpretació només pretenen, com a mínim, crear falses expectatives i no s’ajusten a la doctrina jurisprudèncial. No ho diu CCOO. És llei. En cas contrari, els acords assolit en Meses no constituides correctament serien juridicament nuls.

Descarrega’t la fitxa sindical. veure arxiu

Tribunal Supremo

Filed Under: Noticies

Acord comú de condicions per als empleats públics dels ens locals de Catalunya de menys de 20.000 habitants (2015-2019)

Afilia’t a CCOO

App i Ecarnet

Accés per afiliats i afiliades

Agrupació Policia Local de Catalunya

Xarxes Socials

  • Twitter
  • YouTube
Tweets by sal_ccoo_cat

com localitzar-nos

Via Laietana, 16, 7a planta
08003 Barcelona
93.481.27.00
[email protected]

Horari d'atenció

Dilluns a divendres de 9'00 a 14'00 hores
Dilluns a dijous de 16'00 a 19'00 hores

  • Facebook
  • Twitter

Mapa

via laietana, 16

Copyright © 2023 · eleven40 Pro Theme on Genesis Framework · WordPress · Log in

Este sitio web utilitza cookies para mejorar su experiencia. Si continua navegando, consideramos que Acepta su uso. Más información
Privacy & Cookies Policy

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Always Enabled

Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.

Non-necessary

Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.